JÄVLA VÄRLD

Detta är en aggressiv, bitter och ytterst kritisk blogg som granskar all världens jävelskap - särskilt förtryck som riktas mot barn, kvinnor och hbt-personer. Humor och kärlek kan förekomma. Syfte: röra om i grytan!

Könsstympning

Kategori:Feminism

Snäppet värre än omskärelse, måste ju vara könsstympning. Alltså när en flickas eller kvinnas inre delar i underlivet, som blygdläppar och klitoris, skärs bort. I princip utan bedövning, med osteriliserade verktyg och tvivelaktig eftervård. Som grädden på moset så sys de yttre blygdläpparna ihop och kvar lämnas ett litet hål för att mensblodet ska passera.
 
En liten film utan stötande bilder.

Jag såg någon dokumentär om detta för länge sedan och jag förstod det som att det var kvinnorna själva, särskilt de äldre som utförde könsstympningen och upprätthöll den kulturen.
Det är förvånande på ett sätt, för varför skulle kvinnor vilja initera en sådan kulturell ritual? Jag tror inte att någon man skulle komma på tanken att skära av ollonet på alla pojkar... ?

Jag tror att det handlar om kvinnlig njutning. Om att vi inte ska få njuta av vårt kön, helt enkelt.

Men varför ska vi inte få göra det?

Betty Dodson har en teori om att kvinnan berövats den kvinnliga orgasmen och att vi har en enorm kraft i vårt underliv. Att det kvinnoförtryck som män utövar mot kvinnor kommer börja avta när vi börjar utöva makten över vårt eget kön.

Jag tror hon har en poäng där.
 
 
 


Kommentera inlägget här: