JÄVLA VÄRLD

Detta är en aggressiv, bitter och ytterst kritisk blogg som granskar all världens jävelskap - särskilt förtryck som riktas mot barn, kvinnor och hbt-personer. Humor och kärlek kan förekomma. Syfte: röra om i grytan!

Misshandel i skolan

Kategori:Förtryck mot barn

Något som gör mig riktigt jävla förbannad är hur barn (alltså människor) blir behandlade i skolan. Ett klimat som vi ALDRIG skulle acceptera på våran egen arbetsplats, är helt okej i skolan. För barn är ju barn. De fattar ju ingenting. De retas, slåss och ingen är bättre än någon annan. Lika kålsupare hela bunten.

I skolan ska det arbeta rektorer, lärare, fritidspersonal, kuratorer, sjuksköterskor - men ändå förekommer mobbing, kränkningar, och våld. På daglig basis.

Jag vet.

Enlig Skolinspektionen så anmäls en bråkdel av alla fall av kränkningar till dom.

Jag tror att det beror på att 1) barn vet inte vilka rättigheter de har eller vilka skyldigheter skolan har att agera, 2) att föräldrarna inte vet vilka rättigheter deras barn har eller vilka skyldigheter skolan har att agera och 3) skolan har inte resurser... eller så bryr dom sig helt enkelt inte.

De låga anmälningssiffrorna är säkerligen en kombination av ovanstående.

Vad fan sitter det i, egentligen?

Hur svårt kan det vara? Att PRIORITERA ett arbetsklimat för barnen som inte inkluderar psykisk och fysisk ohälsa? Mobbing? Kräkningar? Våld?

För mig är det viktigare att mitt barn mår BRA i skolan, inte att mitt barn MÅR SKIT men lär sig massor. Troligtvis så kan vi nog anta att ett barn som mår bra, lär sig mer.

Lata jävlar. Och regering.

  • Mona Nyström säger:

    Ja och om man som förälder engagerar sig, blir man "den besvärlige" föräldern som man håller med så länge det går utan att göra något konkret...! Skolan har skyldigheter att agera och det går kräva resurser, men det sitter långt inne! Jag tror att alla vuxna idag minns sin skoltid, både positivt och negativt och om den har varit negativ, sitter det kvar och präglar nog mycket i det vuxna yrkeslivet på ett eller annat vis!

    Svar: Ja, besvärlig är man allt.
    Jag tror att många vuxna inte fattar att barn traumatiseras av våld, oavsett om det är ett annat barn eller en vuxen som slår.
    javlavarld.blogg.se

    2012-10-15 | 23:20:47
    Bloggadress: http://javlavarld.blogg.se
  • Michis säger:

    Även lärare får kämpa och slita och göra så gott man kan utan att få hjälp eller gensvar eller mer resurser för att få slut på mobbing. Alla gör väl så gott en kan.. Iaf jag.

    2012-10-20 | 16:27:38
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se

Kommentera inlägget här: