JÄVLA VÄRLD

Detta är en aggressiv, bitter och ytterst kritisk blogg som granskar all världens jävelskap - särskilt förtryck som riktas mot barn, kvinnor och hbt-personer. Humor och kärlek kan förekomma. Syfte: röra om i grytan!

Feminism mot jämställdhet?

Kategori:Feminism

Jag som är feminist, kan överhuvudtaget inte förstå hur någon kan tycka att feminism motverkar jämställdhet.

Kvinnor har i tusentalsår, om inte sedan tidernas begynnelse varit förtryckta och i lägre rang än män (det finns ju såklart exempel i historien där det varit ombytta roller, men i stora drag). Den utvecklingen har inte vänt förrän nu, det senaste århundradet.

Jag tror att många inte är insatta i vad som egentligen hänt det senaste århundradet (det är inte jag heller, men att det knappt var 100 år sedan kvinnor myndighetsförklarades och fick rösta tycker jag säger allt - jag ska uppdatera mig lite i historien eftersom) - och vilken kamp det har varit för de kvinnor som verkligen kämpat för att kvinnor ska ha lika rättigheter som män.

Jag tror att feminismen verkligen har behövts, för att framkalla reaktioner och revolutionerande förändringar i samhället.

Hur hade vårat samhälle sett ut idag ur jämställdhetsaspekt, om kvinnor (läs feminister) exempelvis inte hade organiserat barnomsorgen på 70-talet?

Jag betecknar mig själv som feminist, eftersom jag tycker att kvinnor förtrycks i vårt samhälle - men även i andra länder. Jag tycker att vi i Sverige har kommit långt, men det finns fortfarande mycket arbete och göra.

Jag tycker att det är bra att det finns människor som arbetar för jämställdhet och ser ur män och pojkars perspektiv också, samt människor som ifrågasätter kön överhuvudtaget - i grund och botten är det väl meningen att vi ska betecknas som människor?

Det jag inte tycker är bra däremot, är när jämställdister och antifeminister klankar ner på feminister och anklagar dom för att förtrycka män - för det är inte poängen med feminism. Inte enligt mig iallafall.

Jag tycker att tjejer och killar, kvinnor och män ska ha det lika bra, men just nu i samhället så ligger det ett stort fokus på att göra det bra för tjejer och kvinnor - och det är ju för att tjejer och kvinnor varit förtryckta i årtusenden.

Feminismen har drivit på det arbetet - men det är viktigt att komma ihåg att feminismen inte ser till allas behov. Det är inte poängen med feminismen. Det behövs balanserande krafter som även ser till pojkar och mäns behov - utan att motverka feminismen.

Det ena utesluter inte det andra.

Jag tror inte vi kan uppnå jämlikhet i detta samhälle och i denna värld - fören vi börjar arbeta tillsammans.

En gång för alla. Feminister vill inte att pojkar och män ska förtryckas! Varför skulle de vilja det?

Om någon kallar sig för feminist och uttrycker ett manshat, så hatar de män... de är inte feminister.
Om någon kallas sig för jämställdist och/eller antifeminist och uttrycker ett kvinnohat, så hatar de kvinnor... de är inte för jämställdhet.

Feminism & jämställdism ska ha precis samma mål = att alla oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet, och ålder ska ha precis samma mänskliga rättigheter i vårt samhälle. Vi arbetar bara på lite olika sätt och ur olika perspektiv.
 
I den perfekta världen hade inte feminismen behövts, och jag hoppas i framtiden att feminismen kommer att dö ut naturligt i takt med att vårat samhälle blir mer jämställt, men som det ser ut i dagsläget...
 
... så behövs feminismen fortfarande.
 
 


Kommentera inlägget här: